- Úvod
- TECHNICKÉ samolepky na zeď
- Vizuální management
Vizuální management
Vizuální management je způsob, jak vizuálně komunikovat očekávání, výkon, standardy nebo varování způsobem, který pro poruzumění vyžaduje jen málo nebo vůbec žádné předchozí školení. Podstatou vizuálního managementu (také visual management, vizualizace) je, aby bylo vše na první pohled zřejmé v souladu s japonským řčením: "Jeden obrázek vydá za 1000 slov". Cílem je získat co možná nejvíce informací během co nejkratšího časového úseku. Vizuální management je základem metod neustálého zlepšování jako jsou Toyota Production system, TPM, WCM, Six Sigma, Lean management a jde ruku v ruce s principem GEMBA, Genchi Genbutsu (chození na shopfloor), poka yoke ("blbo-vzdorný"), stejně jako i s metodou 5S.
VIZUÁLNÍ MANAGEMENT můžeme rozdělit na několik oblastí:
1. Nastavení a monitorování standardů
Nastavení a monitorování standardů je nejdůležitější ale současně nejtěžší součást vizuálního managementu. Patří sem označení limitů na teploměrech, manometrech, délkových měřidlech nebo pouze jen pozice nastavitelných částí výrobní linky pro jednotlivé produkty. Základním proncipem je se max. vyhnout neustálému seřizování polohy, které každý provádí jinak a děje se tak neustále dokola a nahradit ho nastavením polohy najednou na správnou hodnotu. Jednoduchým příkladem může být podoba vystavených regálů se zbožím na pobočkách prodejce. V tomto případě postačí fotografie nebo kresba rozmístění v několika variantách např. dle velikosti nebo dispozice pobočky.
2. Sdílení informací
Účinné a hodnotné informace pro zaměstnance jsou vždy informace o výrobnímu procesu na daném pracoviště. Sem patří označení potrubí, zařízení, nádrží, směrů toků atd. Tako základní orientace pomáhá při identifikaci příčin problémů a tak k zapojení zaměstnanců do procesu neustálého zlepšování.
Sdílení informací mezi lidmi je jedním ze základních předpokladů úspěšného řízení podniku a to v prostředí, kde lidé hovoří několika jazyky: vrcholový management v pěnězích, střední v procentech a operátoři v počtech zastavení. Běžným příkladem je jednoduchá nástěnka. Příklady vizuální správy, které najdete na nástěnce, zahrnují grafy zobrazující měsíční přehledy výkonu, výsledky průzkumů zákazníků, klíčové úspěchy týmu a možná seznam návrhů týmu. Častou chybou bývá záplava informací a je umění vybrat ty správné informace, které pomohou zlepšit efektivnost a nebudou pouze výkladní skříní s plastovými dorty.
3. Instruktáž
Do této kategorie patří různé informační cedulky a symboly, které mohou např. upozorňovat na rizika nebo nutnost používat ochranné pomůcky.
4. Organizace pracoviště
Do této kategorie patří organizace nástrojů na pracovišti, kde každý nástroj má své místo např. pomocí barevného obrysu nástroje na desce, tzv. shadow board. A jakmile nějaký nástroj není na svém místě, ihned víte, o jaký se jedná. Případně můžete barevně i označit nástroj, aby bylo zřejmé na jaké pracoviště patří. Dále sem patří nastavení místa a limitů pro uložení dílů ve skladu čí na pracovišti, aby se neplýtvalo časem na hledání a bylo na první pohled zřejmé kdy a kolik jich je potřeba objednat.